14 اصل ایمنی کار با لیفت تراک

جستجو

دسته بندی

فهرست مطالب

امروزه با گسترش و پیشرفت وسایل حمل و نقلی صنعتی، تقریبا تمامی انبارداران به این وسیله ها مجهز هستند. یکی از مشهور ترین آنها که سالهای زیادی است مورد استفاده قرار می گیرد لیفتراک است. لیفتراک در جابجایی بار ها و محصولات انبار کاربرد بسیاری دارد و در تمامی انبار ها مسئولیت حمل بار های سنگین بر عهده این وسیله است.

استفاده از لیفتراک از لحاظ ایمنی اصول و شرایطی دارد که در صورت نادیده گرفتن این اصول، اتفاقات ناخوشایندی از جمله متحمل شدن صدمات به نیروی انسانی و یا بار های حمل شده می شود.

به زبان ساده اصول ایمنی لیفتراک در واقع همان رعایت نکات استاندارد است که سازندگان لیفتراک ها بر اساس آن مدل لیفتراک برای کاربران مصرف کننده تعیین و تنظیم می کنند.

در ادامه این مقاله ما شما را با 14 مورد از این اصول ایمنی لیفتراک آشنا خواهیم کرد که مصرف کنندگان با رعایت تمامی این چهارده مورد تقریبا از 99% درصد بروز خطرات جلوگیری می کنند.

همچنین اگر به دنبال تهیه لیفتراک با کیفیت و کارایی بالا می باشید ما به شما لیفتراک های تولیدی شرکت سوسانگ کره جنوبی را معرفی می کنیم. لیفتراک سوسانگ علاوه بر کیفیت ساخت بالا، مدل های مختلف بر اساس کاربرد های متفاوت را به بازار ارائه کرده است که تمامی کارخانه داران می توانند با خیال راحت و بر اساس نیازشان اقدام به تهیه لیفتراک موردنیاز خود بکنند.

شرکت هواکار که به عنوان نماینده این شرکت ( Soosung ) در کشور فعالیت دارد آماده ارائه محصولات و خدمات این شرکت به هموطنان عزیز می باشد. شما می توانید برای تهیه لیفتراک سوسانگ وهمچنین کسب اطلاعات بیشتر از بخش تماس باما در این سایت با مشاوران شرکت هواکار در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید :  لیفتراک برقی soosung

اصول ایمنی لیفتراک

اصول ایمنی لیفتراک

همانطور که در بخش مقدمه اشاره و تاکید کردیم قبل از استفاده از لیفتراک باید با اصول و قوانین ایمنی این وسیله آشنایی کامل داشته باشید تا از وقوع هرگونه خطرات احتمالی که منجر به پیش آمدن اتفاقات ناخوشآیند می شود جلوگیری کنید. این 14 قوانین و اصول امنیتی استفاده از لیفتراک عبارتند از :

قانون اول : گواهینامه

کسانی که به عنوان راننده لیفتراک استخدام می شوند، باید دارای گواهینامه ویژه رانندگی با لیفتراک باشند. این گواهینامه باید در تمام مدت کار همراه راننده باشد.

قانون دوم : بررسی

راننده لیفتراک باید پیش از شروع به کار و سوار شدن به لیفتراک، کلیه قطعات و تجهیزات لیفتراک را مطابق با چک لیستی که به این منظور تهیه شده است، و به پيوست ميباشد کنترل کرده و در صورت مشاهده هر گونه نقص آن را به سرپرست خود اطلاع دهد.

قانون سوم : توجه به علائم رانندگی

بازرسان ایمنی باید با بررسی مسیرهای عبور و مرور وسایل نقلیه و انسان ها، تابلوها و علایم هشدار دهنده و ایمنی را در محل مناسب نصب کنند. راننده لیفتراک موظف است به این علایم توجه کرده و در مسیرهایی که تردد لیفتراک ممنوع است، رانندگی نکند.

قانون چهارم : پارک صحیح

راننده باید لیفت تراک را در محل مناسب پارک کند و سپس موانعی برای جلوگیری از حرکت کردن ناگهانی لیفتراک در مقابل چرخ ها قرار دهد.

قانون پنجم : رانندگی صحیح

قانون ششم : کفش و دست خیس یا روغنی ممنوع

راننده لیفتراک نباید با دستهای خیس یا روغنی و همچنین کفشهای خیس و یا روغنی رانندگی کند. در این صورت احتمال اینکه کنترل از دست راننده خارج شده و حادثه رخ دهد زیاد است.

قانون هفتم : استفاده نادرست ممنوع

راننده لیفتراک اجازه ندارد فرد دیگری را به وسیله شاخک های لیفتراک بالا ببرد. فراموش نکنید که لیفتراکها به این منظور طراحی نشده اند.

قانون هشتم : سوار شدن بر لیفتراک بدون سقف ممنوع

اين لیفتراک دارای یک کابین راننده با درجه ایمنی مناسب است و درمواقع بارندگي سقف آن را نیز با حفاظ بپوشاند.

قانون نهم : حمل بار غیر ایمن ممنوع

راننده لیفتراک نباید بارهایی را جابجا کند که احتمال سقوط شان زیاد است. همواره باید از پالت هایی با اندازه مناسب برای حمل بارها استفاده كند. بارها را نباید به وسیله یک شاخک لیفتراک حمل کرد و همواره باید مرکز ثقل بارها میان دو شاخک قرار بگیرد.

قانون دهم : حمل بار بیش از ظرفیت لیفتراک ممنوع

انواع لیفتراک ها برای حمل بارهایی با وزن های مشخص طراحی شده اند. چنانچه از یک لیفتراک با ظرفیت سه تن برای حمل باری به وزن چهار تن استفاده شود، احتمال بروز حادثه بسیار زیاد است. برای جلوگیری از چنین وقایعی لازم است وزن بارها به طور تقریبی مشخص شوند.

قانون یازدهم : راندن روی سطوح لغزنده ممنوع

قانون دوازدهم : ایستادن زیر بار معلق ممنوع

راننده لیفتراک نباید به افراد دیگر اجازه دهد تا از زیر بارهایی که توسط لیفتراک بالا رفته اند، عبور کنند و یا در آنجا توقف داشته باشند. ممکن است به هر علتی بار سقوط کند و موجب مرگ یا جراحت شدید برای افراد شود.

قانون سیزدهم : بالا بردن بار سنگین تر از ظرفیت لیفتراک ممنوع

در قانون یازدهم گفتیم که حمل بارهای خیلی سنگین ممنوع است. قانون سیزدهم نیز می گوید بالا بردن بار خیلی سنگین نیز ممکن است باعث شود لیفتراک به سمت جلو خم شده و ایجاد حادثه کند.

قانون چهاردهم : بیرون پریدن هنگام چپ شدن لیفتراک ممنوع

راننده لیفتراک نباید هنگامی که به هر علتی چپ می شود به سمت بیرون حرکت کرده یا خود را پرت کند. در این مواقع بهتر است با جمع کردن زانوها و فروبردن سر به پایین و میان دست ها، در کابین بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *